هشدار عجیب مطهری درباره سرنوشت مخالفان حجاب| اصلاحطلبان «مرتد» خوانده میشوند؟

رویداد ۲۴| علی مطهری، فرزند مرتضی مطهری و نایب رییس مجلس دهم در واکنش به سخنان آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران، درباره حق تجمع مخالفان و موافقان حجاب، با انتشار توییتی هشدار داد که سرنوشت مخالفان حجاب مشابه مخالفان حکم قصاص در اوایل انقلاب خواهد بود.
مطهری نوشته است که «خانم آذر منصوری گفتهاند «اگر موافقان عفاف و حجاب تجمع میکنند، مخالفان هم حق تجمع دارند» اولا اگر بنا بر تجمع دو طرف باشد و موضوع جنبه حیثیتی پیدا کند، مطمئن باشید در کل کشور تعداد موافقان عفاف و حجاب بسیار بیشتر از مخالفان است. ثانیاً سرنوشت مخالفان عفاف و حجاب همان سرنوشت مخالفان حکم قصاص در اوایل انقلاب خواهد بود که توسط امام خمینی رقم خورد.»
او در ادامه پیام خود، با ادبیات تندی تاکید کرده است که «معلوم نیست چرا برخی اصلاحطلبان همین که میخواهد اقدامی برای بهبود پوشش مرد و زن در سطح جامعه صورت بگیرد ناراحت و نگران میشوند. نسبت آنها با پوشش اسلامی نسبت جن و بسم الله است.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران، پیشتر بر حق تجمع مخالفان حجاب در کنار موافقان آن تأکید کرده بود.
این اظهارات علی مطهری البته با بازتاب وسیعی مواجه شده است. نخست به دلیل این که مطهری در سالهای اخیر تصویری میانه رو از خود ارائه داده بود و کمتر اظهارنظر رادیکالی از وی شنیده میشد. حتی در گفت و گویی که در ماههای اخیر نیز داشت درباره مساله حجاب توصیه کرده بود که «روسری را در خیابان سخت نگیرند، اما به کسی که نافش را بیرون گذاشته چه باید گفت؟»
حالا، اما او به شدت از چهرههای درون نظام – اعضا جبهه اصلاحات ایران- تنها به دلیل این که خواستار برگزاری تجمعی از جانب مخالفان حجاب شدند، انتقاد و حتی به آنها هشداری تهدیدگونه داده است که به سرنوشت منتقدان لایحه قصاص دچار میشوید!
منتقدان لایحه قصاص چه کسانی بودند و چه سرنوشتی پیدا کردند
به محض انتشار این توئیت از جانب علی مطهری، خبرگزاری فارس با سرعت و اشتیاق تمام از انتقاد چهرهای همچون علی مطهری از منتقدان حجاب استقبال و یادآوری کرد که «در اوایل دهه ۶۰ خورشیدی و پس از اعلام موضع جبهه ملی ایران علیه لایحه قصاص، امام خمینی (ره) مخالفان را مرتد اعلام کردند که این موضعگیری عملاً به حذف سیاسی جبهه ملی و برخی دیگر از منتقدان وقت انجامید».
نوشته خبرگزاری فارس از دو جهت قابل تامل بود؛ برای این رسانه اصولگرا نقد علی مطهری به اصلاح طلبان مطلوب بود و دوم این که هشدار و تهدید طیفی که از برگزاری تجمع مخالفان حجاب دفاع میکند، به این که حذف میشوید ارزوی خوش تلقی میشود.
در فضای نسبتاً باز بعد از شهریور ۱۳۲۰، جبههی ملی مهمترین و بزرگترین جریان سیاسی کشور بود که پا به عرصهی مبارزات سیاسی نهاد. این جبهه، سال ۱۳۲۸، در اعتراض به دخالت دولت در انتخابات مجلس شانزدهم، حول محور رهبری دکتر مصدق توسط جمعی از احزاب و گروههای سیاسی تشکیل شد. جبههی ملی که در فرازوفرودهای مربوط به ملی شدن صنعت نفت نقش مهمی ایفا کرد، به طور مشخص در چهار مقطع تاریخی آشکارا به فعالیت پرداخت.
در ماجرای لایحهی قصاص در خرداد ۱۳۶۰، جبهه ملی با نظام جمهوری اسلامی به اوج تقابل رسید. آنان ضمن انتشار اعلامیههایی در انتقاد به این لایحه، آن را غیر انسانی خواندند و مردم را برای مخالفت با آن، به برپایی راهپیمایی در ۲۵ خرداد دعوت کردند.
آنان اعلامیه را با طرح چند سؤال دربارهی لایحهی قصاص آغاز کردند و پس از آن وضع این قانون را از یک سو مغایر با تکامل اجتماعی و احکام اسلامی دانستند و از سوی دیگر منافی با روح و هدف احکام الهی معرفی کردند. سپس ضمن آن که وضع آن را مساوی با نادیده گرفتن حقوق زن در جامعهی ایران دانستند. عیوبی همچون توجه نداشتن به جنبهی عمومی جرم، به جنبههای پیچیدهی جرائم امروز، به حقوق افراد غیرمسلمان در جامعهی ایران، به نکاتی که در جوامع امروز برای اثبات جرم به کار گرفته میشود و مخالفت با دیه را بیان داشتند و دراین باره نوشتند: «از زمانی که فریاد انقلاب اسلامی برخاست، تا امروز زنان ایران در جهت حفظ انقلاب کوشیدهاند. اما انقلاب اسلامی به آنان چه داده است؟ از سویی مشتی شعار مبنی بر مساوات حقوق زن و مرد، و مقام رفیع و شامخ زن در جامعهی اسلامی مطرح شد و از سوی دیگر در عمل با نادیده گرفتن حقوق انسانی زن از جمله کنارگذاشتن زنان از مشاغل مختلف و وضع قوانین دادگاههای مدنی خاص و بالاخره تقدیم لایحهی قصاص و نیم انسان فرض کردن زن ایرانی روبه رو هستیم؟ [..]و این است معنا و مفهوم حکومت اسلامی و امت مسلمان ایران امید جهانی شدن آن را داشت؟». در این راستا سلسله مقالاتی با عنوان «تحلیلی بر لایحهی قصاص» در نشریهی پیام جبههی ملی منتشر شد.
در این میان با فاصلهی یک هفته از چاپ اولین اعلامیهی جبههی ملی، مهدی آذر، رئیس هیئت اجرایی جبههی ملی، در نامهای به آیت الله مهدوی کنی، وزیر کشور، تصمیم جبههی ملی برای برگزاری راهپیمایی را در ساعت چهار بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۵ خرداد۱۳۶۰ اطلاع داد و درخواست کرد با تشکیل این راهیپمایی در یکی از میدانهای بهارستان یا انقلاب موافقت شود.
در آستانهی برگزاری تظاهرات ۲۵ خرداد، اعضای جبههی ملی در اختفای مطلق به سر میبردند و شورای مرکزی خود را در محلهای مختلف به صورت پنهانی تشکیل می دادند. دکتر سنجابی، دبیرکل جبههی ملی، بعدها در خاطرات خود قصد ملیون را از برگزاری تظاهرات این روز، اجتماع و تظاهرات به مناسبت سالگرد تولد دکتر محمد مصدق عنوان کرد.
اما تظاهرات این روز درحالی برگزار گردید که برخلاف حادثهی دانشگاه در اسفند ماه سال 1359 و درگیری شدید بین هواداران بنی صدر از سازمان مجاهدین با جمهوری اسلامی، مخالفان فاقد انسجام و پیوستگی بودند. علت امر نیز به اخطار امام خمینی در صبح همان روز ۲۵ خرداد بازمی گردد که صریحاً شرکت در راهپیمایی را نفی و جبههی ملی را مرتد خواندند. ایشان در بیانات شان تکلیف به روشن کردن موضع نهضت آزادی و تبری جستن از اعلامیهی جبههی ملی کردند. انتقاد شدید و صریح به بنی صدر و سازمان مجاهدین خلق، که از آنان با عنوان منافقین نام بردند، از دیگر موارد این سخنرانی بود: «متأثرم از این که با دست خودشان اینها گور خودشان را کندند، من نمیخواستم اینطور بشود. من حالا هم توبه را قبول میکنم؛ اسلام قبول میکند، حالا هم دیر نشده. آقایانی که متدیناند اعلام کنند به این که این دعوت به راهپیمایی دعوت بر ضداسلام است. جدا کنید حساب [خودتان]را از مرتدها. اینها مرتدند. جبههی ملی از امروز محکوم به ارتداد است». این سخنرانی جبههی ملی و سران آن را در موضع انفعالی قرارداد.

بسیاری از اعضای فعال جبههی ملی هم پس از اعلام ارتداد توسط امام و در پی انحلال آن، بهتدریج از کشور خارج شدند. در این میان تعدادی نیز توسط نیروهای انقلابی دستگیر و زندانی شدند. در نهایت بازماندگان جبهه در سال ۱۳۶۴، به منظور سازماندهی و شروع مجدد فعالیتهای سیاسی در داخل کشور به تجدید فعالیت پرداختند و گروهی به نام «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» را تشکیل دادند که در سال ۱۳۶۷ به دلایل مختلف تعدای از آنان دستگیر شدند و دفترشان تعطیل و فعالیت شان در ایران متوقف شد.
علی مطهری اصلاح طلبان را به مرتد خواندن تهدید کرد؟
مشخص نیست علی مطهری از نوشتن این توئیت چه قصدی داشته است. آیا هشدار مطهری به جبهه اصلاحات بر این مبنا بوده که با مخالفت با حجاب از عرصه رسمی سیاست ورزی در جمهوری اسلامی حذف میشوید یا فراتر از آن از اساس ممکن است مرتد خوانده شوید!





به هنگام افتتاح.
اصل اصل.
فکر کردید در این قوطی چیزی هست
جز
نخوت و بزرگبینی
و دیگر هیچ
گیرم پدر تو بود فاضل از فیض پدر تو را چه حاصل
خواه آب زلال و یا نجاست که در اوست.
مرتد کیلو چنده. ببین چقدر در بین مردم منفوری.
شدی چوب دوسر نجس. که هم شورای نگهبان رد صلاحیت شدی و هم از مردم که از تو و تفکر طالبانی تو نفرت دارند.